Ćwiczenia somatyczne

Ćwiczenia somatyczne/świadomość ciała to przywracanie równowagi wewnętrznej. Ruchy nie są wykonywane mechanicznie, aż do uzyskania perfekcji. Tu nie można ćwiczyć „dobrze” albo „źle” – można tylko ćwiczyć dla siebie mając na względzie własne ograniczenia, ale też rosnące możliwości, wsluchując sie w swoje ciało, które jest naszym wewnetrznym mistrzem. Każdy wykonany ruch jest doświadczeniem zmian w sobie, bardziej bądż mniej uświadomionych lub wcale niezauważonych. Każdy ruch wywołuje reakcje łańcuchową, czego możemy nie być świadomi; każdy taki ruch, niezależnie od nas, przywraca równowagę w ciele. Ruchy te docierają bezpośrednio do systemu nerwowego, odnotowującego te nowe odczucia – choć tak naprawdę to, co zdaje się być nowe, istnieje już w pamięci. Odzwierciedla bowiem naszą wrodzoną równowagę, zatraconą z powodu napięć i przykurczy powstających pod wpływem sytuacji zewnętrznych. Poprzez różnorodność ruchów pogłębia się zakres i inteligencja ciała. Odnajdujemy zagubiony komfort. Zaczynamy dostrzegać i rozumieć zmiany, a także uświadamiać sobie, że ta równowaga jest w nas samych. Stwierdzenie zarazem trudne, niezwykle poruszające i nieprawdopodobnie uspokajające. Nagle wszystko staje się możliwe, włącznie z mówieniem „tak” i z dobrym samopoczuciem.

Aby zmienić punkt wyjściowy wymagane jest dużo więcej niż rozciąganie czy masaż. To wymaga procesu nauki, który wpływa na umysł, kontrolujący układ mięśniowy. Taki proces uczenia odnosi się do edukacji somatycznej. Obejmuje ona świadomość napięć mięśniowych i możliwość kontrolowania ich; umysł budzi się i funkcjonujemy jakby w nowo narodzonym ciele – (new body:)

 

Szczegółowe informacje na temat ćwiczeń somatycznych:

Filozofia

Zalety

Kontrola stresu

Rozciąganie bez rozciągania

Rozciąganie z drugą osobą

Napięcie mięśniowe

Dojrzałość

Jak ćwiczyć