Hatha Joga

To, co dzisiaj w krajach Zachodu rozumie się przez jogę, jest w istocie tylko wielkim fragmentem tysiącletniego indyjskiego systemu
filozoficznego i światopoglądowego. System jogi obejmuje wszystkie dziedziny życia wraz z zaleceniami zarówno etycznymi, jak i służącymi utrzymaniu i poprawie zdrowia. Także tutaj mamy do czynienia z elementami takimi jak ruch, odpowiednie odżywianie, uzyskanie harmonii w stosunkach z innymi ludźmi.

Właściwym celem jogi jest doprowadzenie do zjednoczenia duszy indywidualnej z Duszą Wszechświata, czy też ? ujmując to inaczej ? z Boskością. Sensem ćwiczeń jogi jest harmonizacja, opanowanie i wyrównywanie przeciwstawnych sił działających w naszym ciele. Jedną z tych dróg jest hatha-joga. Jej ćwiczenia ułatwiają utrzymanie w zdrowiu ciała i ducha.

Hatha-joga jest systemem ćwiczeń fizycznych, oddechowych i koncentracyjnych, których celem jest wywołanie stanu całkowitego
odprężenia i wewnętrznego uspokojenia. Ciało musi być tak ?nastrojone?, aby razem z duszą i umysłem tworzyło harmonijną całość. Specjalne pozycje hatha-jogi znakomicie nadają się do ćwiczenia świadomości ciała.

Nie chodzi tu bynajmniej o opanowanie wymyślnych, skomplikowanych i niewygodnych pozycji ciała, jak sądzą niektórzy. Ćwiczenia fizyczne to tylko jeden z aspektów jogi. Służą one pobudzeniu, ?odświeżeniu? zarówno mięśni, jak i narządów wewnętrznych, które w określonych pozycjach także ulegają rozciągnięciu lub ścieśnieniu. Cyrkulacja krwi w organizmie doznaje pobudzenia, wskutek czego komórki są lepiej zaopatrywane w substancje odżywcze, poprawia się również odtruwanie, oczyszczanie organizmu. Całe ciało we wszystkich aspektach skomplikowanego działania doznaje pozytywnej
stymulacji i odnowienia. Ćwiczenia poprawiają gibkość ciała, wpływają korzystnie na stan i funkcjonowanie więzadeł i ścięgien, podtrzymują prawidłową ruchomość kręgosłupa lub ją przywracają.

Uwaga! Każdy zdrowy człowiek, niezależnie od wieku, może dzięki ćwiczeniom jogi doprowadzić do harmonizacji swojego ciała i duszy.

 

Jak ćwiczyć asany jogi?

1. Regularnie, nawet jeśli mamy czas tylko na kilka ćwiczeń.
2. Nie spieszyć się.
3. W pozycji ostatecznej wytrzymujemy tak długo, aż stanie się ona     niewygodna.
4. Ćwiczenie kończymy tak samo wolno, jak je zaczęliśmy.
5. Bez wymuszania: powoli i delikatnie.
6. Nigdy nie porównuj się z innymi!
7. Całkowita koncentracja.
8. Odpoczynek między ćwiczeniami.
9. Normalny oddech w czasie utrzymywania pozycji.

 

Przepływ energii życiowej

Technika jogi opiera się na naprzemiennym stosowaniu napięcia i odprężenia: jedynie wiedząc, jakie wrażenie daje mięsień napięty, możemy świadomie postrzegać jego stan odprężenia. W fazie odprężenia doznajemy wrażenia przepływania, rozszerzania, lekkości i ciepła. Aby to osiągnąć, konieczne jest uspokojenie wewnętrzne, zatrzymanie wirówki myśli. Tylko wtedy możliwe jest skoncentrowanie się na własnym ?ja?. Rodzi się wewnętrzna harmonia. Takie odprężenie przenosi się automatycznie na ciało: oddech staje się spokojniejszy, zmniejsza się wpływ układu współczulnego, pobudzenie odczuwa jego antagonista, układ przywspółczulny ? ciało przestawia się na odpoczynek, regenerację.

 

Pobudzenie funkcji ciała

Ćwiczenia jogi działają harmonizująco i pobudzająco na cały organizm. Wzmacniają mięśnie, znoszą napięcia, poprawiają ruchomość stawów i kręgosłupa. Wzmaga się zdolność koncentracji, uzyskujemy większą pewność siebie, wewnętrzny spokój, ufność w swoje siły. Idzie za tym wzmocnienie odporności na oddziaływanie stresu. Joga odpręża, odmładza, wzmacnia i reguluje funkcje ciała. Daje energię i atrakcyjniejszy wygląd. Sprawia ulgę przy zaburzeniach trawiennych, hemoroidach i wszelkiego rodzaju bólach.

 

Oddychanie

Jeśli podczas wykonywania ćwiczeń będziemy prawidłowo oddychać i uda nam się całkowicie odprężyć, rychło zaobserwujemy, że joga pomaga nam nie tylko utrzymać zdrowie fizyczne, ale również daje organizmowi energię. Jednak joga to nie tylko energia ? joga to harmonia i radość życia.

Techniki oddychania:
– przeponowe,
– oczyszczające,
– wzmacniające,
– lecznicze.