Filozofia

Thomas Hanna (1928-1990) był filozofem, który wykreował słowo ?somatyczne?. ?Soma? jest to greckie słowo określające żyjące ciało, co Hanna tłumaczył jako ciało odczuwane od wewnątrz, gdzie doświadczamy integrację ciała i umysłu. Zajęcia mogą trwać od 5 do 15 minut dziennie, lub tworzą sesje 3-4 godzinne, żeby lepiej poznać unikalność ćwiczeń somatycznych. Efekt ćwiczeń jest złożony: podnoszenie i rozwijanie lepszej giętkości i łatwość ruchów w miarę ich powtarzania; odnajdywanie napięć i przykurczy spowodowanych złymi nawykami, nieprawidłową postawą, a następnie ich odprężanie, nabieranie świadomości ciała, a co za tym idzie współpracy z nim. Życie jest nieskończonym procesem wzrostu i ekspansji. Wcale nie musimy niedołężnieć z wiekiem i biernie przyglądać się stopniowemu pogarszaniu się funkcji ciała. Regularne ćwiczenia wzmacniają cały organizm.

Wiele ćwiczeń ma wybitnie pozytywne oddziaływanie na kręgosłup. Jest to czynnik niezwykle istotny, ponieważ prosty i elastyczny kręgosłup jest podstawowym warunkiem koncentracji i zdolności świadomego odprężania się. Regularne ćwiczenia przyczyniają się do złagodzenia i całkowitego zniwelowania wad postawy. Jednak kręgosłup to tylko jeden z elementów całości. Żadna część ciała nie jest autonomiczna, wszystkie są ze sobą powiązane. Wszystkie narządy nieustannie na siebie oddziałują. Każdy zachodzący w organizmie proces wywołuje istotną reakcję łańcuchową. Na przykład przy psychicznych lub fizycznych obciążeniach dochodzi do mimowolnego kurczenia się mięśni, które w takim stanie przestają pracować ze swą zwykłą efektywnością. Kontrakcja ta wpływa też na stan ścięgien mięśniowych i zaczepów mięśniowych, w efekcie dochodzi do usztywnienia stawów. Wynik: nie czujemy się dobrze, brak nam energii, jesteśmy rozdrażnieni, spięci, zdeprymowani i w ostateczności zapadamy na jakąś chorobę. Dla wielu chorób i dolegliwości opracowano specjalne ćwiczenia, które już po krótkim czasie powodują ulgę.