Jak ćwiczyć

Jak osiągnąć optymalne korzyści z ćwiczeń somatycznych:
Zapamiętaj: ćwiczenia somatyczne zmieniają one Twój system mięśniowy zmieniając centralny system nerwowy.

  1. Naucz się natury nawykowego stanu zapomnienia (sensory motor amnestia ? SMA), jak powstaje on w umyśle oraz gdzie występuje w ciele; robimy to poprzez odczytywanie go i ponowne odkrywanie.
  2. Podczas wykonywania ćwiczeń główne zadanie polega na koncentracji uwagi na wewnętrznym odczuwaniu ruchów.
  3. Ćwiczenia powinny być wykonywane na macie lub na dywanie, w luźnym ubraniu i z dala od hałasów.
  4. Zawsze wykonujemy ruchy powoli, tak aby umysł mógł zauważyć wszystko co się wydarza w ciele podczas ruchów.
  5. Zawsze poruszaj się delikatnie i z możliwie najmniejszym wysiłkiem.
  6. Nie zmuszaj się do żadnego wysiłku. Działanie wbrew mięśniom pochodzi ze tradycji starego wzorca fizycznych treningów, który nie dawał pozytywnych rezultatów. Jeśli chcesz rozwiązać węzeł musisz wyraźnie dostrzec nitkę i wtedy dopiero delikatnie rozplątać go. Ciągniecie nitki spowoduje tylko mocniejsze zaciągniecie węzła.
  7. Somatyczne ćwiczenia nie są bolesne. Wzory ruchowe tych ćwiczeń są normalnymi ruchami systemu mięśniowo szkieletowego. Jeśli wykonujesz je wolno i delikatnie są one całkowicie bezpieczne. Krzywdzenie siebie podczas ćwiczeń jest nie potrzebne, szkodliwe i oczywiście niezabawne. Ludzie, którzy już cierpiał z powodu nawykowego stanu zapomnienia, a szczególnie ci z całkowicie spiętymi mięśniami dolnych partii pleców mogą czasami odczuwać ból w początkowej fazie ćwiczeń kiedy właśnie te mięśnie zaczynają się wydłużać. To powinno być zaakceptowane i kiedy mięśnie te wydłużą się ból ustanie. Nawet bardzo bolesne bóle pleców po trzech dniach ćwiczeń ustają.
  8. Bądź systematyczny, cierpliwy i pozytywny.

Powinieneś być systematyczny, zdeterminowany w swojej praktyce. Bądź cierpliwy ? nie oczekując ? szybkiej naprawy ciała?, ale szukając genialnej i trwałej zmiany w swoim komforcie, zasięgu ruchów, postawy oraz całościowego funkcjonowania. Najważniejsze jest abyś był pozytywny w swoich oczekiwaniach, przewidywaniach i pewny osiągnięcia poprawy.

Najlepiej ćwiczyć rano i wieczorem ? wtedy umysł jest wolniejszy i łatwiej podlega procesowi nauki.