Kontrola stresu

Relaks to najważniejsza i najtrudniejsza asana w jodze, ćwiczenie mało znane ludziom Zachodu, a na pewno najmniej przez nich praktykowane. Nie chodzi tutaj wcale o relaks wywoływany sztucznie przez nałogi naszej cywilizacji: jedzenie, papierosy, alkohol, TV, itp. Chodzi o rozluźnienie mięśni i uspokojenie umysłu.

Praktykowanie tych ćwiczeń może wzbogacić i wzmocnić twoją jogę, dając Ci nowe narzędzie do integracji umysłu i ciała.

Jeżeli praktykujesz jogę, to wiesz z doświadczenia, że czyni Cię ona silniejszym, bardziej giętkim, zdrowszym, i bardziej świadomym. Joga somatyczna może pomóc ci rozwinąć nawet wspanialszą świadomość specyficznych partii twojego ciała, znaleźć ukojenie od bólu i zrozumieć pełniej jak twoje ciało funkcjonuje. Każda z tych dyscyplin jest różna, ale wszystkie one maja wspólne doświadczenia: lepszy kontakt z własnym ciałem poprzez integrację ciała i umysłu.

Kiedykolwiek jesteśmy zbyt sztywni pracując zbyt długo w niewygodnej pozycji, (w jakiej pozostajemy podczas pracy) lub gdy siedząc przed komputerem nie zmieniamy jej przez długi czas, wtedy właśnie jest coś, co możemy zrobić, aby odzyskać swój komfort fizyczny i giętkość: ćwiczenia somatyczne.

Ćwiczenia te dają nam możliwość zrelaksowania spiętych mięśni, które w przeciwnym razie nie odprężają się. Po paru minutach ćwiczeń wstajemy świeżsi i często nie dowierzamy jak pozytywnie wpływają one na nasze lepsze samopoczucie. Czasami zauważamy, że czujemy się wyżsi i prostsi; innym razem, po prostu czujemy się luźniejsi i możemy poruszać się dużo szybciej z mniejszym wysiłkiem niż przed ćwiczeniami.

Klucz do rozluźnienia napięcia mięśniowego, jakie zachodzi dzięki ćwiczeniom somatycznym zachodzi poprzez ruchy, które angażują właściwe mięśnie i poprzez wystarczająco wolne ich poruszanie, co pozwala je odnaleźć i odczuć. Innym kluczem jest dochodzenie do kompletnego odpoczynku pomiędzy każdym powtórzeniem ćwiczenia. Ćwiczenia te przypominają jak odczuwamy używane mięśnie, a następnie zrelaksowane, kiedy są w spoczynku. Pomagają one przełamać nawyki napięciowe i w tym samym czasie poprawiają kontrole nad mięśniami; To właśnie, dlatego poruszamy się szybciej i łatwiej po sesji ćwiczeniowej.

Ćwiczenia somatyczne są świetną metodą na przebudzenie kontroli umysłu nad ruchami, giętkością i zdrowiem.

Wszyscy jesteśmy zobowiązani do odnawiania całościowego ludzkiego potencjału w kontekście zdrowego otoczenia. Aby ułatwić ten proces angażowane są następujące edukacyjne aktywności: publikowanie magazynu Somatics, rozpowszechnianie książek kaset video i audio (obecnie tylko w j. angielskim w USA), warsztatów, treningów, oraz pracowanie z indywidualnym klientem. W przeciwieństwie do tradycyjnych ćwiczeń wysiłkowych stosuje się tu zasadę: ?mniejszy wysiłek daje większy efekt?. Każdy ruch wykonywany jest jakby był ćwiczony po raz pierwszy, bez rutyny i mechanicznych powtórzeń. Nacisk kładziony jest na to, aby zostać swoim nauczycielem ćwiczeń somatycznych, który dba o własne ciało.

Ćwiczenia somatyczne to niezawodny sposób, aby przywrócić giętkość ciału i odzyskać komfort fizyczny zaburzony sztywnością mięśni, zbyt długą praca lub siedzeniem w jednej pozycji np. przed komputerem. System mięśniowy jest kontrolowany przez system nerwowy. Mięśnie nie maja kontroli same nad sobą. Oczywista konkluzja, która się nasuwa brzmi: ?ludzie napinają mięśnie, ponieważ ich system nerwowy stymuluje je do skurczu.