Napięcie mięśniowe

Pamiętajmy, że chroniczne napięcie mięśniowe spala energie.

Skurcze i napięcia mięśniowe kosztują nas dużo energii, na relaks jej nie potrzebujemy.

Okazuje się, że mięśnie dobrowolnie się nie relaksuję, a jednak bezwiednie się napinają.

Ujędrnienie czyli napięcie mięśni jest zerowe przy relaksie.

Przy 10% napięciu mięśni  mamy zmęczone mięsnie,

20% napięciu  odczuwamy zmęczenie i bóle mięśniowe,

40% napięciu? występuje ciągłe zmęczenie i bóle wywołujące chroniczny ból.

Mięśnie utrzymywane w długim napięciu robią się słabe, ponieważ nie mogą się luźno poruszać; są zmęczone z przepracowania wywołanego długotrwałym napięciem.

Zachowują się one jak motor, którego nie potrafimy wyłączyć  motor taki ciągle pracuje i spala dużo energii.

Wytwarza się kwas mlekowy, który nie wydalony z organizmu powoduje ból.

Mamy ok. 800 mięśni, ale mięśniowa reakcja na stres może być przezwyciężona! Warto to zrobić, aby czuć się młodo bez względu na wiek. W praktyce oznacza to radowanie się jednością mięśniową, zarówno kiedy jest ona niska w skurczu, co powoduje wydalanie energii, jak również podczas jej rozprzestrzeniania się kiedy jest bardzo wysoka w komforcie i kontroli.

Podstawowe somatyczne zadanie podczas naszego życia jest to posiadanie lepszej kontroli nad sobą oraz uczenie się płynięcia ze stresem i traumą życia jak korek pływający na powierzchni wody.

Pamiętajmy, że tylko my widzimy samo żyjące ciało od wewnątrz. Inni widzą nasze ciało tylko jako trzecią osobę, a nie pierwszą. To nie jest kompletne spojrzenie na człowieka. Konieczne jest spojrzenie samoświadome, czujące, poruszające, samo odpowiedzialne ? takie spojrzenie daje samo ? odczuwanie ciała od wewnątrz.

Ćwiczenia somatyczne pozwalają przyjąć kontrole nad mięśniami. Podczas ćwiczeń kładzie się nacisk na napięcia mięśniowe, a potem następuje rozluźnienie. Po każdym wykonanym w zwolnionym tempie ćwiczeniu jogi jest minuta relaksu, aby wykreować prahtana (tłumacząc z sanskrytu: uspokojenie zmysłów, pogłębienie samoświadomości i integracji, medytacji).