Rozciąganie bez rozciągania

Zamiast rozciągać, celowo kurczymy napięte mięśnie lub grupy mięśniowe w skoordynowany wzorzec ruchu. Zwróćmy uwagę na dokładnie odwrotne miejsce niż to, które używamy, kiedy rozciągamy się; w okolicy, którą kurczymy, a nie w obszar, który wyczuwamy jako rozciągany.

Idealnie skoordynowany wzorzec ruchowy angażuje wszystkie mięśnie zaabsorbowane w schemat skurczu, który chcemy uwolnić. Akcja odczuwana jest jako silny sygnał przesyłany do umysłu. Sygnał, który przebudza, odświeża, odpowiadając nerwowemu patentowi w naszym umyśle. Przez zrozumienie skurczu w powolnym ruchu przebudzamy lub poprawiamy kontrolę nad mięśniami. Powolny ruch daje nerwowym impulsom czas na dotarcie do końca, aż od umysłu, pozwalając na jaśniejszy i bardziej kompletny obraz ciała.

Powolny ruch jest kluczem do somatycznych ćwiczeń i do jakichkolwiek innych procesów nauki gdzie detale robią różnice.

Skumulowana poprawa giętkości.

Znaczące rezultaty przychodzą relatywnie szybko kiedy systematycznie praktykujemy ćwiczenia somatyczne, a co najważniejsze poprawa staje się naszą drugą naturą i nie wymaga specjalnej uwagi w codziennym życiu.

W tym punkcie, aby uniknąć zakumulowanego napięcia wynikającego z reakcji na stres, jaki przynosi codzienne życie lub od uzależnienia się od napięcia spowodowanego naszą aktywnością, możemy dołączyć parę minut somatycznych ćwiczeń jako część codziennego rozkładu dnia. Kontynuując je produkujemy skumulowaną poprawę w mięśniach, która kontroluje i zmniejsza prawdopodobieństwo kontuzji. Wraz z rozwijającym się rozluźnieniem przypuszczalnie będziemy woleli ćwiczenia somatyczne niż rozciąganie